1966

En gymnasieförening i Västervik får tillstånd att arrangera en konsert i Slottsruinen i Västervik. För att locka dit stor publik lyckas man få dit ”Skepparn” Cervin. Det blev succe, med 250 besökare, trots det höga biljettpriset på 5 kr.

Året efter utökade man till två kvällar. Kommunen gick in med 1000 kr, och man fick dit ”tre trotziga trubadurer”; Finn Zetterholm, Bengt Sändh och Staffan Atterhall. Dåtidens mest uppkäftiga trubadurer, och kritiken lät inte vänta på sig.

1968

bad kommunen Lars ”Frosse” Frosterud att ta över Festivalen. Han tackade ja på ett villkor, att Hootenanny Singers skulle vara medarrangörer. Hootenanny Singers var ett av de mest kända banden i Sverige på den tiden och bestod av Björn Ulvaeus, Tonny Rooth, Johan Carlberg och Hansi Schwarz. Den sistnämnda, Hansi Schwarz, var den som engagerade sig mest i Festivalen. Han fortsatte att vara arrangör framtill sin död 2013.

Hansi

lyckades med hjälp av sina branschkontakter att locka bra artister till lilla Västervik, vilket gav Festivalen stor framgång.

Men utan den unika arenan, slottsruinen, så hade arrangemanget inte varit lika framgångsrikt. Den lilla scenen och den trånga ytan skapar en känsla av närhet mellan artist och publik som är svår att hitta någon annanstans.

Visfestivalen i Västervik har blivit en ”Visans nationalscen”, där över 1000 artister sjungit på ruinens brant. Över 200.000 entusiaster har besökt över 200 konsertkvällar i över femtio års tid.

….och ”alla” har varit här!

Mest förknippade med Festivalen är Fred Åkerström och Cornelis Vreeswijk, som båda medverkade många gånger under de första tjugo åren. Därför är det extra kul att Jack Vreeswijk och Cajsa Stina Åkerström är återkommande artister hos oss nu.

För många unga artister har Visfestivalen varit en språngbräda mot nya höjder. Visst minns vi den unga Lena Andersson, den unge Ted Gärdestad, något äldre Tomas Ledin, ungdomarna Per Gessle och Marie Fredriksson, Åsa Jinder och Sofia Källgren. Susanne Alfvengren, Åse Kleveland, Marie Bergman och Peter Lundblad

Men även storheter som Povel Ramel, Monica Zetterholm, Charlie Norman, Alice Babs, Mikael Wiehe och Björn Afzelius.
Till och med Abba har stått på scenen, dock under en väldigt prematur tappning. Även utländska storheter som Elvis Costello har varit här.

 

 

 

Efter Hansi Schwarz bortgång skedde vissa förändringar.
Idag förvaltas varumärket Visfestivalen av ”Hansi Schwarz och Björn Ulvaeus stiftelse för visan”. 
Hootis AB driver arrangemanget. Bolaget består av tre delägare; Carl Åstrand, Anna Hydbom-Ulvaeus och Morgan Jonsson. Alla med lång erfarenhet av Visfestivalen.

Men Festivalen var och förblir Hansi Schwarz livsverk.
Därför instiftade Länsförsäkringar Kalmar län och Visfestivalen ett nytt Stipendium.

 

lf

Länsförsäkringar Kalmar läns
stipendium till minne av Hansi Schwarz

Hansi Schwarz intresse för den svenska visan och dess utveckling är odiskutabelt. På VisFestivalens scen lät han både etablerade artister såväl som nykomlingar uppträda. En del av dessa nykomlingar är nu etablerade artister. Därför känns det naturligt att Stipendiet till Hansi Schwarz minne skall gå till en oetablerad artist, en artist som har potential att utvecklas och bli något stort.

  

2016 års stipendium tilldelads

Johanna Aveskogh

2015 års stipendium tilldelas

Christopher Andersson Bång

2014 års stipendium tilldelades

Sofi Lindell

Detta stipendium ersatte Fred Åkerström stipendiet som delades ut mellan åren 1987-2013

 

Stipendiater